BioCased: The Bio-economy

Samen met vier andere studenten ben ik de ‘studentcompany’ BioCased gestart. BioCased tracht telefoonhoesjes te produceren van biobased plastic. Biobased plastic is plastic gemaakt van biomaterialen, dat daarnaast ook biologisch afbreekbaar is. Goed voor  het milieu dus! Dit project heeft het schooljaar 2014-2015 plaatsgevonden. BioCased wil de hoesjes verkopen aan bedrijven die dit dan als relatiegeschenk kunnen gebruiken. Het belang van het milieu en maatschappelijk verantwoord ondernemen werd benadrukt door BioCased. Dit was dan ook onze USP.

Aan de start van het project is veel geëxperimenteerd met het 3d-printen van de hoesjes. Studenten van de Avans in Breda hadden daar een project mee lopen. Helaas pakte dit niet helemaal uit naar verwachting. De hoesjes waren niet representatief voor het uiteindelijke resultaat dat BioCased voor ogen had. De studenten die het project in 3d-printen hadden, gaven ook toe dat het nog erg zoeken was naar de juiste formule voor de materialen.

Toen moest gezocht worden naar een andere leverancier. Dit bleek uiteindelijk het grootste probleem voor BioCased. Er waren maar weinig bedrijven die al in biobased plastic handelden én ons ook als een serieuze handelspartner zagen. Echter, na een aantal maanden was daar biopromotions. Na een aantal gesprekken hadden we een kostenplaatje van alles en konden we aan de slag met de verkoop, het meest lastige punt.

BioCased wilde haar prospects benaderen met behulp van de ‘cold-calling’ methode. Dat betekent dat er willekeurig bedrijven werden gebeld en gekeken werd of zij interesse hadden. Hiermee ondervonden wij veel problemen. Het was knap lastig om aan het minimale aantal, 1300 stuks, te komen, zodat de kosten eruit gehaald zouden zijn.

Gedurende dit project heb ik gefungeert als financieel manager. Ik heb veel geleerd. Hoe kunnen dingen gefinancierd worden? Welke verschillende verdienmodellen kunnen van toepassing zijn voor je onderneming? Wat zijn de financiële gevolgen van bepaalde keuzes op het gebied van uitbreiding of marketingcampagnes? Al met al was het een zeer leerzame ervaring. Toch jammer dat we uiteindelijk niet tot productie hebben kunnen komen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s