Blogs, Social

De kracht van LinkedIn

Iedereen kent LinkedIn, maar niet iedereen heeft het. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal gebruikers: er zijn op dit moment ongeveer 6 miljoen accounts geactiveerd in Nederland. Voor Facebook zijn dat er maar liefst 9,5 miljoen (Oosterveer, 2017). Wat is de functie van LinkedIn? Waarin verschilt het van Facebook? En waarom zouden meer mensen LinkedIn moeten gaan gebruiken?

Wat is LinkedIn?
LinkedIn is het zakelijke sociale netwerk. Het is gericht op professionals. Heel simpel gezegd, is de bedoeling van LinkedIn te netwerken. Je probeert je netwerk zo groot mogelijk te maken, door met zoveel mogelijk zakelijke contacten een connectie te maken. Je kunt vervolgens van elkaars netwerk gebruik maken. Je kunt kennis en interesses delen, vragen stellen en vacatures plaatsen of vinden. Het verschil met Facebook is dus dat het zich richt op de zakelijke wereld.

Digitale CV
Het is belangrijk om je profiel zo compleet mogelijk te maken. Om te beginnen moet je een goede (zakelijke) profielfoto aanmaken. Daarnaast heb je de mogelijkheid om een ‘samenvatting’ van jezelf te schrijven, waarmee je jezelf als het waren kunt pitchen. Je vult je profiel daarnaast nog aan met je ervaringen op het gebied van werk en je voegt je behaalde diploma’s toe. Ook kun je vaardigheden toevoegen aan je profiel, die connecties kunnen onderschrijven. Ten slotte kun je aangeven welke talen je spreekt, welke certificaten je behaald hebt en welke projecten je bijvoorbeeld gedaan hebt. Al deze aspecten bij elkaar maken van jouw LinkedIn profiel een mooie, digitale CV!

Stage? Baan? Klanten?
Zoals hierboven al genoemd is LinkedIn ideaal om vacatures te plaatsen of te vinden. Zo heb ik zelf mijn afstudeerstage gevonden via LinkedIn, door simpelweg een oproep te plaatsen. Sociale media kunnen een enorme impact hebben op je bereik. Wanneer iemand mijn oproep interessant vindt, komt mijn oproep op de news feed te staan van mensen die een connectie zijn met de persoon die mijn oproep net interessant vond. Je kunt al voorstellen hoe snel dit gaat en hoe snel je mensen kunt bereiken die je eigenlijk helemaal niet kent.
LinkedIn kan ook gebruikt worden door bedrijven. LinkedIn biedt, net zoals Facebook, de mogelijkheid te adverteren. Ze kun je berichten ‘promoten’. Daarbij heb je dan ook de mogelijkheid om heel gericht te focussen, op bijvoorbeeld zelfstandigen zonder personeel of misschien wel online marketeers. LinkedIn kan voor verschillende zaken gebruikt worden. Bijvoorbeeld naamsbekendheid, leads genereren, traffic naar je website genereren, noem maar op! Omdat mensen die op LinkedIn vaak op zoek zijn naar connecties of nieuwsberichten die zij interessant vinden in relatie met hun werk, zijn zij ook ontvankelijker voor nieuwe bedrijven of samenwerkingen met andere personen.

Ik zou iedereen aanraden om LinkedIn te gaan gebruiken. Maar let wel op: gebruik het enkel voor zakelijke doeleinden. Het is geen Facebook en dat moet zo blijven. Ben je op zoek naar een baan of een stage? Maak een LinkedIn-profiel aan en zorg ervoor dat je gevonden wordt!

 

Gebruikte bronnen
Oosterveer, D. (2017, januari 2). Social media anno 2017: alle cijfers over Facebook, SnapChat en Instagram en meer. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-cijfers-anno-2017

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s