Blogs, Webinars

Webinar Google Analytics

In het webinar over Google Analytics bespreekt Arjan Burger hoe Google Analytics ingericht kan worden en wat de mogelijkheden zijn.

Wat wil je meten?
Je kunt verschillende dingen meten met Google Analytics. Een aantal dingen meet het programma vanzelf, maar er zijn ook zaken die je zelf moet instellen. Zaken zoals bezoekersaantallen, paginagebruik, klikpaden, herkomst van bezoek, herhaalbezoek worden standaard gemeten door Google Analytics. Er is daarnaast, speciaal voor webwinkels, een e-commerce module. Daarbij krijg je een aangepaste analytics code die je op de bevestigingspagina of bedankpagina plaatst (na aankoop). Die code werkt op basis van eigenschappen, zoals productnaam of artikelnummer. Daarmee wordt het dus makkelijker om bij het meten van gegevens te filteren op producten.

Zelf doelen en trechters instellen
Naast de standaard gegevens die Google Analytics voor je genereert, is er ook de mogelijkheid om zelf doelen en trechters in te stellen. Wanneer je bijvoorbeeld wil meten hoeveel conversie er plaats vindt op je website, dan stel je een doel in. Een doel zou kunnen zijn een aankoop (bijvoorbeeld bij webwinkels), maar bij dienstverleners zou dat bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte of downloaden van een whitepaper kunnen zijn. Als doel geef je dan de pagina op die een bezoeker krijgt te zien wanneer hij één van bovengenoemde acties heeft voltooid. Je stelt dus de bedankpagina of bevestigingspagina in, zodat je zeker weet dat de actie voltooid is.
Daarnaast kun je ook trechters koppelen aan de doelen. Bij een trechter geef je het pad op die een bezoeker ‘bewandelt’ alvorens hij bij de doelpagina komt.

Intern verkeer filteren
Ten slotte gaf Arjan Burger als tip mee dat je intern verkeer moet filteren. Dat wil zeggen dat je bezoekers die je niet mee wil nemen in je analyse, uit de resultaten gaat filteren. Dat doe je bijvoorbeeld op ip-adres. Je stelt dan het ip-adres van de organisatie zelf in, zodat medewerkers van de organisatie die op de website komen geen invloed hebben op de resultaten uit Google Analytics.

Hieronder vind je het webinar dat ik gevolgd heb:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s