Blogs, Webinars

Webinar Marketing Analytics en Intelligence

In het webinar over marketing analytics en intelligence stelt Arjan Burger dat marketing data wordt. Het wordt sturen op data. Marketing wordt steeds meer geautomatiseerd.

Personalisatie
Steeds belangrijker wordt het personaliseren. Bedrijven moeten minder met statistieken gaan werken en meer met profielen. Dus er moet niet zo zeer gekeken worden naar het aantal paginaweergaven, maar naar profielen. Welke mensen kijken naar welke pagina’s, hoe lang en in welke fase van het aankoopproces zitten zij? Op basis van profielen kun je per type persoon, specifieke aanbiedingen doen of een specifieke communicatiestrategie hanteren.

Geen Google Analytics
Er moet dus geen gebruik gemaakt worden van Google Analytics, maar van een ander systeem waarmee de marketing geautomatiseerd kan worden. Zo zijn er systemen waarin er punten toegekend kunnen worden aan bepaalde acties. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld een whitepaper download, krijgt die een aantal punten toegekend. Wanneer een bezoeker een beetje rondneust op de website, maar verder niet echt iets doet, krijgt die geen of weinig punten. Hoe meer punten een bepaalde bezoeker heeft, hoe aantrekkelijker die dan is voor de organisatie. Het belangrijke hierin is dat het volledig geautomatiseerd moet gaan.

Google tag manager
Arjan Burger raadt aan om de Google tag manager te gebruiken. Je kunt op je website verschillende tags plaatsen, bijvoorbeeld van Google en van Facebook. Google analyseert de statistieken in Analytics, Facebook doet dat op een andere manier. Je moet aan Facebook doorgeven wanneer er conversie plaatsvindt op je website. Facebook kijkt dan wanneer een bezoeker converteert op je website, welke profielen op Facebook vergelijkbaar zijn met die van de persoon die geconverteerd is. Op basis daarvan kan Facebook veel gerichter advertenties van jouw pagina laten zien, zodat de kans op conversie veel hoger wordt.

De moraal van het verhaal is dat er een overvloed aan data is en dat dit de komende jaren nog meer gaat groeien. Het is nu belangrijk dat bedrijven weten hoe ze hier mee om moeten gaan. Hoe kunnen zij de cijfers op een overzichtelijke manier inzichtelijk maken en wat moeten zij met die cijfers doen. Marketing zal veel meer gaan naar besluiten nemen op basis van data.

Hieronder vind je de webinar die ik gevolgd heb:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s