Algemeen, Blogs

Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing. Misschien een term waar nog niet iedereen van gehoord heeft. Wat is affiliate marketing dan precies? Wat is het verschil tussen display advertising en affiliate marketing? En wat is het belang van affiliate marketing?

Wat is affiliate marketing?
Affiliate marketing is een vorm van online marketing. Daarbij verkoopt iemand een product of dienst van een andere partij en krijgt daar een beloning voor (Muilwijk, sd) (Visser & Sikkenga, 2015). Een voorbeeld:

Jan heeft een blog over consumentenelektronica. Een webwinkel die consumentenelektronica verkoopt, benadert Jan. Zij wil adverteren op de blog van Jan. Wanneer bezoekers van de website van Jan klikken op een advertentie van de webwinkel en vervolgens het product kopen, krijgt Jan een beloning van de webwinkel.

Affiliate marketing is geen display advertising
Kenmerken voor affiliate marketing is dat je als adverteerder de ‘affiliate’ betaald wanneer hij een product heeft weten te verkopen. Er wordt dus betaald per sale (cost per sale). Bij display advertising wordt er niet pas afgerekend wanneer de bezoeker vanuit de advertentie (banner) een aankoop heeft gedaan. Bij display advertising wordt betaald per duizend ‘views’ (cost per mille).

Wat is het belang van affiliate marketing?
Het belang van affiliate marketing is dat het voor zowel de affiliate als voor de adverteerder een voordeel oplevert. De adverteerder kan op een eenvoudige manier zijn bereik vergroten en zo mogelijk zijn omzet vergroten. De affiliate kan zijn netwerk inzetten om producten van derden te verkopen en hieraan te verdienen (Vries, 2011).

Rol van mobile en mobiele mogelijkheden binnen display advertising / affiliate marketing?
Het aantal mobiele aankopen is in het eerste half jaar van 2015 tot wel 60% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Dat geeft aan hoe belangrijk mobiel is tegenwoordig.
De integratie van mobile bij affiliate marketing is complex. Veel consumenten gebruiken hun smartphone om te oriënteren. De aankoop vindt vaak plaats op een ander apparaat. Door de verschuiving naar een ander apparaat, is het voor een publisher niet meer te tracken of de bezoeker het product ook daadwerkelijk gekocht heeft. Cross-device tracking zou een oplossing zijn hierin (Abrahams, 2016) (Stuijt, 2014).
Cross-device tracking houdt in dat bezoekers die op apparaat A een zoekopdracht doen, later via apparaat B of C (of nog meer) kunnen terugkeren op de site. Stel dat de bezoeker op apparaat A zoekt en uiteindelijk op apparaat B besluit de aankoop te doen. Dan wordt de conversie aan apparaat B toegekend, omdat dit het apparaat is waarop de bezoeker het zoekresultaat op apparaat A heeft geconverteerd. Met cross-device tracking zou dit probleem opgelost zijn (Vriend, 2013).

 

Gebruikte bronnen

Abrahams, J. (2016, maart 18). Affiliate marketing en mobiel: waar staan we? Opgehaald van Happy Idiots: https://www.happyidiots.nl/blog/affiliate-marketing-en-mobiel-waar-staan-we/

Muilwijk, E. (sd). Affiliate marketing. Opgeroepen op december 1, 2016, van Intemarketing: http://www.intemarketing.nl/marketing/technieken/affiliate-marketing

Stuijt, R. (2014, juni 3). Mobiele affiliate marketing: nog te weinig toegepast in Nederland. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/mobiele-affiliate-marketing-nog-te-weinig-toegepast-in-nederland

Visser, M., & Sikkenga, B. (2015). Basisboek Online Marketing. Groningen: Noordhoff Uitgevers bv.

Vriend, J. (2013, oktober 1). Google Adwords lanceert cross device tracking. Opgehaald van Emerce: http://www.emerce.nl/achtergrond/google-adwords-lanceert-cross-device-tracking

Vries, C. d. (2011, juni 24). Affiliate marketing: het belang van branding. Opgehaald van Frankwatching: https://www.frankwatching.com/archive/2011/06/24/affiliate-marketing-het-belang-van-branding/

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s