Algemeen, Blogs

Smartphones: onze nieuwe levenspartner

Wie heeft er tegenwoordig nou geen smartphone? Wat heeft dit voor gevolgen voor marketeers? Hoe kunnen marketeers mensen die ‘mobiel’ zijn, bereiken? Moeten marketeers zich nog enkel richten op smartphones of is desktop ook nog belangrijk?

Iedereen is ‘mobile’
Uit cijfers blijkt dat ongeveer 81 procent van de Nederlanders tussen de 18 en 80 jaar een smartphone bezit (Oosterveer, 2015). Uit een onderzoek bleek in 2014 dat smartphonebezitters gemiddeld 221 keer per dag op hun telefoon keken (Eenbergen, 2014) (Telegraaf, 2014). Dat zoveel Nederlanders een smartphone bezitten en er zo vaak op gekeken wordt, laat zien hoe belangrijk het is voor marketeers om ook aan smartphones te denken. Bedrijven en merken moeten ook op smartphones gezien worden. 221 keer bij 81 procent van de bevolking!

Dat betekent dat marketeers van desktop first naar mobile first hebben moeten gaan. Of misschien zelfs mobile only. Wat houdt dit dan in? Hoe moeten marketeers hun strategie aanpassen om hun organisatie klaar te stomen voor dit nieuwe ‘mobiele’ tijdperk?

Gevolgen voor marketeers
Doordat steeds meer mensen steeds vaker op hun mobiel online zijn, is het belangrijk voor organisaties ook hier hun bedrijf of merk onder de aandacht te brengen. E-mails moeten voortaan aan de hand van het formaat van het scherm van een smartphone ontworpen worden. Websites moeten responsief gemaakt worden, wat wil zeggen dat het ontwerp van de website zich automatisch aanpast aan het formaat van het scherm. Door de groei van sociale media is het voor bedrijven ook belangrijk hierop actief te zijn. 70% van de personen die een smartphone gebruikt, gebruikt regelmatig sociale media op het apparaat (Oosterveer, 2015).

Naar mijn mening zal het gebruik van smartphones alleen maar groter worden en zullen de functies alleen maar uitgebreid worden. De focus moet komen te liggen op smartphones. Desktop moet niet vergeten worden, nog niet in ieder geval. Hoe vaak gebruik jij je mobiel voor dingen die je eerst op je laptop of computer deed?

Gebruikte bronnen

Eenbergen, C. v. (2014, oktober 10). Gemiddelde smartphone-gebruiker kijkt 221 keer per dag op telefoon. Opgehaald van Techzine: https://www.techzine.nl/nieuws/87956/gemiddelde-smartphone-gebruiker-kijkt-221-keer-per-dag-op-telefoon.html

Oosterveer, D. (2015, juni 29). Het mobiel gebruik in Nederland: de cijfers. Opgeroepen op november 4, 2016, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/het-mobiel-gebruik-in-nederland-de-cijfers

Oosterveer, D. (2015, juni 29). Het mobiel gebruik in Nederland: de cijfers. Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/het-mobiel-gebruik-in-nederland-de-cijfers

Telegraaf. (2014, oktober 8). Gemiddeld 221 keer per dag op smartphone. Opgehaald van Telegraaf: http://www.telegraaf.nl/digitaal/23174776/__Gemiddeld_221_keer_per_dag_op_smartphone__.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s