Algemeen, Blogs

Let’s go viral!

Iedereen kent de term ‘viral’ wel. Berichten die enorm populair op sociale media zijn. Kun je het als bedrijf gebruiken? Heb je er überhaupt controle over?

Kun je dit als bedrijf gebruiken?
Kun je als bedrijf ‘virals’ handig inzetten? Ja! Welke ondernemer of marketeer wil nou niet dat iedereen op social media de post van zijn of haar bedrijf ziet? Viral marketing is in het verleden al door verschillende bedrijven gebruikt. Het zorgt er voor dat in een kort tijdsbestek enorm veel mensen jouw verspreide media zien. Zo kent waarschijnlijk iedereen de video van Volvo die in samenwerking met Jean Claude van Damme is gemaakt (Hemminga, sd) (Muilwijk, sd) (Visser & Sikkenga, 2015). Hieronder zie je 10 voorbeelden van ‘virals’ van bedrijven:

https://www.youtube.com/watch?v=DWai4qCxr9s

Viral marketing
Viral marketing is een manier van het verspreiden van media. Een viral kan gezien worden als de digitale vorm van mond-tot-mondreclame. Voordelen van viral marketing zijn dat het goedkoop en snel is. Op een hele goedkope manier kun je in een razend tempo mensen bereiken. Daarnaast kan de boodschap ook snel aangepast worden. Er zijn echter ook nadelen aan viral marketing. Het is niet controleerbaar. Een viral leeft zijn eigen leven en kan niet gestuurd worden. Ten slotte is succes niet verzekerd. Succes hangt niet alleen van de boodschap af, maar ook van het tijdstip en door welke mensen het wordt opgepikt (Visser & Sikkenga, 2015) (Hemminga, sd) (Muilwijk, sd).

Heb je er controle over?
Zoals al eerder vermeld, succes is niet verzekerd. Wel is er een aantal factoren dat invloed heeft op de kwestie of een post wordt gedeeld en hoelang:

  1. Complexiteit van de post: houd het kort en simpel
  2. Impact van de post en de ‘stickyness’: hoe indrukwekkend is de content.
  3. De post moet waarde bieden: het verspreiden van de post moet waardevol zijn.

Al met al levert viral marketing enorm leuke campagnes op en ik zou bedrijven alleen maar stimuleren hier gebruik van te maken. Het geeft naar mijn mening een enorme boost aan je merk of bedrijf!

 

Gebruikte bronnen

Hemminga, M. (sd). Viral Marketing. Opgeroepen op november 2, 2016, van Communicatiecoach: http://www.communicatiecoach.com/marketingcommunicatie/viral-marketing/

Muilwijk, E. (sd). Viral Marketing. Opgeroepen op november 2, 2016, van Intemarketing: http://www.intemarketing.nl/marketing/technieken/viral-marketing

Visser, M., & Sikkenga, B. (2015). Basisboek Online Marketing. Groningen: Noordhoff Uitgevers bv.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s