Algemeen, Blogs

Behavioral marketing en remarketing

Behavioral marketing. Mensen die niet in de online marketing zitten, hebben waarschijnlijk nog nooit van deze term gehoord. Maar iedereen kent de advertenties van bedrijven of producten, wanneer je je op een andere website bevindt. In een eerder artikel heb ik gesproken over cookies, behavioral marketing is de volgende stap hierin. Hoe werk behavioral marketing? En wat is dan precies remarketing?

Wat is behavioral marketing?
Behavioral marketing is een vorm van internetmarketing, waarbij gebruik gemaakt wordt van informatie over het surfgedrag van personen. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar welke pagina’s een individu bekijkt. Op basis van deze informatie, het gedrag van een bezoeker, wordt een zo relevant mogelijk advertentie getoond. Vaak sluit deze advertentie dan aan bij de interesses van de bezoeker. Dit alles is mogelijk door het plaatsen van tracking cookies. Bedrijven proberen daarmee een hogere click-through-rate te behalen bij advertenties.
Er worden twee methodes onderscheiden: on-site targeting, waarbij het klikgedrag op één website bijgehouden wordt, en network targeting, waarbij dankzij een samenwerking tussen websites of een netwerk van verschillende websites klikgedrag bijgehouden wordt(Marketingtermen.nl, 2016) (Marconcepts, 2016) (Marketingfacts, 2016) (Wolfert, 2008) (Visser & Sikkenga, 2015) (Blue Fountain Media, 2016).

Wat is remarketing?
Remarketing, weer een term die de ‘niet-online marketeers’ zeer waarschijnlijk onbekend is. Allereerst is het belangrijk om vast te stellen wat remarketing is. Remarketing is dat aan de hand van eerder vertoond gedrag van een websitebezoeker, advertenties van een bepaalde aanbieder worden vertoond op een andere website (Visser & Sikkenga, 2015). Het gaat dan om informatie die van een bedrijf zelf af komt, bijvoorbeeld wanneer een bezoeker op de site van Media Markt gekeken heeft naar een laptop, ziet hij op bijvoorbeeld nu.nl een banner van Media Markt die een aantal laptops laat zien. Media Markt heeft het surfgedrag van de bezoeker bijgehouden door middel van een cookie, waardoor het gerichte advertenties kan laten zien (Google, sd). Het heeft dus een overlap met behavioral marketing, omdat er naar gedrag gekeken wordt (Hoogland, 2015) (Adhesion, sd).

Behavioral targeting en remarketing zijn echter niet hetzelfde. Remarketing gebruikt de data van het bedrijf zelf, terwijl bij behavioral targeting informatie van derden gebruikt wordt (Pitts, 2012) (Moes, 2010).

Zou ieder bedrijf dit moeten doen?
Naar mijn mening wel. In principe zien bezoekers alleen maar advertenties van producten of diensten waarin zij geïnteresseerd zijn. Wel moet er dan op gelet worden dat de cookies op de juiste pagina’s geplaatst worden. Plaats bijvoorbeeld geen cookie op de homepagina. Mensen die gelijk weer van de site afgaan (dat in de online marketing ‘bouncen’ genoemd wordt) zijn waarschijnlijk dan niet geïnteresseerd in je producten of diensten. Het heeft dan ook geen nut om bij die mensen een cookie te plaatsen en die te ‘retargeten’.

Gebruikte bronnen

Adhesion. (sd). What is Google remarketing and how does it work? Opgeroepen op september 21, 2016, van Adhesion online marketing specialists: http://www.adhesion.co.nz/blog/google-remarketing-how-it-works/

Blue Fountain Media. (2016). Behavioral targeting. Opgeroepen op September 2016, van Blue Fountain Media: http://www.bluefountainmedia.com/glossary/behavioral-targeting/

Google. (sd). Over instellingen voor remarketing. Opgeroepen op september 21, 2016, van Google: https://support.google.com/adwords/answer/2454000?hl=nl

Hoogland, F. (2015, februari 3). Wat is remarketing? 4 vragen die er toe doen. Opgehaald van Pure IM: http://www.pure-im.nl/blog/sea/wat-is-remarketing-4-vragen-die-er-toe-doen/

Marconcepts. (2016). Behavorial targeting. Opgeroepen op September 2016, van Marconcepts: https://www.marconcepts.nl/blog/social-media/sociale-media/behavioural-targeting/

Marketingfacts. (2016). Behavioral targeting. Opgeroepen op September 2016, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/topic/behavioral-targeting

Marketingtermen.nl. (2016). Behavorial targeting. Opgeroepen op September 2016, van Marketingtermen.nl: http://www.marketingtermen.nl/begrip/behavioral-targeting

Moes, L. (2010, mei 31). Wat is retargeting? Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100531_wat_is_retargeting

Pitts, T. (2012, augustus 2012). Retargeting, remessaging, retargeting: What’s the difference? Opgehaald van Blog Adroll: https://blog.adroll.com/trends/remarketing-remessaging-retargeting

Visser, M., & Sikkenga, B. (2015). Basisboek online marketing. Groningen: Noordhoff Uitgevers.

Wolfert, R. (2008). Wat is behavorial targeting? Opgeroepen op September 2016, van Webanalisten: http://www.webanalisten.nl/wat-is-behavioral-targeting

Adhesion. (sd). What is Google remarketing and how does it work? Opgeroepen op september 21, 2016, van Adhesion online marketing specialists: http://www.adhesion.co.nz/blog/google-remarketing-how-it-works/

Blue Fountain Media. (2016). Behavioral targeting. Opgeroepen op September 2016, van Blue Fountain Media: http://www.bluefountainmedia.com/glossary/behavioral-targeting/

Google. (sd). Over instellingen voor remarketing. Opgeroepen op september 21, 2016, van Google: https://support.google.com/adwords/answer/2454000?hl=nl

Hoogland, F. (2015, februari 3). Wat is remarketing? 4 vragen die er toe doen. Opgehaald van Pure IM: http://www.pure-im.nl/blog/sea/wat-is-remarketing-4-vragen-die-er-toe-doen/

Marconcepts. (2016). Behavorial targeting. Opgeroepen op September 2016, van Marconcepts: https://www.marconcepts.nl/blog/social-media/sociale-media/behavioural-targeting/

Marketingfacts. (2016). Behavioral targeting. Opgeroepen op September 2016, van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/topic/behavioral-targeting

Marketingtermen.nl. (2016). Behavorial targeting. Opgeroepen op September 2016, van Marketingtermen.nl: http://www.marketingtermen.nl/begrip/behavioral-targeting

Moes, L. (2010, mei 31). Wat is retargeting? Opgehaald van Marketingfacts: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20100531_wat_is_retargeting

Pitts, T. (2012, augustus 2012). Retargeting, remessaging, retargeting: What’s the difference? Opgehaald van Blog Adroll: https://blog.adroll.com/trends/remarketing-remessaging-retargeting

Visser, M., & Sikkenga, B. (2015). Basisboek online marketing. Groningen: Noordhoff Uitgevers.

Wolfert, R. (2008). Wat is behavorial targeting? Opgeroepen op September 2016, van Webanalisten: http://www.webanalisten.nl/wat-is-behavioral-targeting

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s