Algemeen, Blogs

Hoe zit het dan met SEA?

In mijn vorige blog heb ik gesproken over organische zoekresultaten (SEO), maar ook over geadverteerde zoekresultaten (SEA). Hoe werkt dat dan? Waarom zou je gaan betalen als het ook gratis kan? SEO en SEA zijn twee verschillende strategieën en welke van de twee is nu het meest effectief?

Wat is SEA?
SEA staat voor ‘search engine advertising’, wat vertaald naar het Nederlands ‘zoekmachine adverteren’ betekent. In Google zijn twee verschillende kolommen met geadverteerde zoekresultaten te vinden: de linker kolom met de ‘normale’ zoekresultaten en de rechterkolom met de Google Shopping-resultaten.

sea_seo

Het adverteren in Google gebeurt vanuit Google AdWords. Als eerste is het weer van belang uit te zoeken welke zoekwoorden het meest van belang zijn voor je. In Google AdWords kun je verschillende campagnes opzetten, die ieder hun eigen ‘keywords’ moeten hebben.
Het is dus de bedoeling dat je gaat adverteren op zoekwoorden. Google AdWords werkt met een veilingmodel. Je geeft in hoeveel je per klik maximaal wil betalen en betaalt dan nooit meer dan dat bedrag. Extreem hoog bieden heeft geen zin, want niet alleen het geboden bedrag in euro’s is van belang bij het bepalen van je positie in Google. Daar komt nog weel meer bij kijken, bijvoorbeeld de kwaliteit van je campagnes, de relevantie van je advertentie, de kwaliteit van je landingspagina en nog veel meer.

Waarom betalen als ik ook gratis hoog in Google kan komen?
Zoals in mijn eerdere blog ook al vermeld werd, is SEO een strategie op de lange termijn. SEA is een strategie voor op de korte termijn. Je kunt er gelijk mee aan de slag en het duurt geen maanden voordat je campagnes gaan werken. Het feit dat je zelf kunt bepalen hoeveel je maximaal wilt betalen, geeft je controle over deze uitgaven. Daarnaast moet men natuurlijk in gedachte houden dat wanneer er niet wordt geklikt op je advertentie, je ook niet betaalt. No clicks, no pay! 

SEO of SEA?
De vraag of je beter SEO of SEA kunt gebruiken eindigt meestal in een eindeloze discussie. Er zijn fans van SEO, maar er zijn ook fans van SEA. Mijn mening is: vindt hier de gulde middenweg in. Het zijn twee erg nuttige strategieën, die je langs elkaar kunt gebruiken en elkaar misschien zelfs versterken.

Hieronder een filmpje, waarin Google uitlegt hoe het ingewikkelde veilingmodel van AdWords werkt:

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s