Algemeen, Blogs

Online marketing: de nieuwe standaard?

Online marketing, tegenwoordig is het een populair begrip. Bedrijven vinden dat ze ook aan online marketing moeten doen, want “iedereen doet het!”. Maar wat is online marketing nu precies? Wat kun je er allemaal mee? Is het net zo belangrijk als offline marketing? En is het echt een noodzaak voor bedrijven om aan online marketing te doen?

Wat is online marketing?
Online marketing is een begrip dat te pas en te onpas wordt gebruikt, maar wat is het nu eigenlijk?  Er zijn verschillende services die onder online marketing vallen: affiliate marketing, behavioral marketing, e-mail marketing, social media marketing en zoekmachine marketing (Tadema, 2012). Omdat het belang van het internet op de hedendaagse samenleving toeneemt, wordt online marketing ook steeds belangrijker. Steeds meer mensen zijn online te vinden en van steeds meer mensen kunnen daarom hun behoeften en interesses in kaart gebracht worden (Intemarketing.nl, sd).
Online marketing is een onderdeel van marketing. Het is een proces waarbij organisaties en bestaande of potentiële klanten via het internet waarden en producten creëren en met elkaar uitwisselen (Visser & Sikkenga, 2015).

Wat kun je er allemaal mee? (Waar wordt het voor gebruikt?)
Zoals eerder genoemd bestaat online marketing uit allerlei services. Wat betekenen die?
Affiliate marketing: Het verkopen van producten of diensten via de ‘winkel’ van een ander, via websites van derden.
Behavioral marketing: Eerder vertoond gedrag van een bezoeker wordt gebruikt om in de toekomst meer relevante banners te vertonen.
E-mail marketing: is een vorm van direct marketing waarbij e-mail wordt ingezet om marketinguitingen van een organisatie aan haar doelgroepen te communiceren.
Social media marketing: een voor van marketing waarbij sociale media worden ingezet om marketinguitingen van een organisatie aan haar doelgroepen te communiceren.
Zoekmachine marketing: is een vorm van ‘pullmarketing’ en kent twee vormen: zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA).

Online marketing wordt dus gebruikt om marketinguitingen naar doelgroepen te communiceren, maar zoals blijkt uit behavioral marketing wordt ook het gedrag van bezoekers in kaart gebracht. Bedrijven kunnen aan de hand daarvan hun assortiment aanpassen of gepersonaliseerde aanbiedingen doen. Tegenwoordig zie je dat erg veel bedrijven aan zoekmachine marketing doen. Bijna elk bedrijf dat online actief is, doet aan en zoekmachineoptimalisatie en adverteert op een zoekmachine. De meest gebruikte zoekmachine in Nederland is Google (Blacquière, 2015).

Is het net zo belangrijk als offline marketing?
Is online marketing net zo belangrijk als offline marketing? Daarover zijn de meningen verdeeld. Ik denk dan ook dat het afhangt van het type bedrijf. Ieder bedrijf zal de perfecte mix moeten zoeken tussen offline- en online marketing. Wel denk ik dat offline marketing zich meer uitleent wanneer een organisatie zich richt op een lokale doelgroep. Pas wanneer er een flink marketingbudget beschikbaar is, kan offline marketing op nationaal of internationaal niveau toegepast worden. Voor online marketing heb je nauwelijks een marketingbudget nodig en een website is altijd toegankelijk voor iedereen over de hele wereld.

Is het dan ook echt een noodzaak voor ieder bedrijf om aan online marketing te doen?
Ik denk dat het wel voor ieder bedrijf een noodzaak is om aan online marketing te doen. Een bedrijf zou nog overleven zonder offline marketing, maar niet zonder online marketing. Er kunnen, tegen relatief lage kosten, enorm veel mensen bereikt worden met online marketing. Denk aan het bereik van sociale media. Daarnaast is hét voordeel van online marketing dat de resultaten van een marketingcampagne heel eenvoudig gemeten kunnen worden.
Daarom roep ik alle bedrijven in Nederland die nog niet aan online marketing doen op: Mis de boot van online marketing niet!

 

Gebruikte bronnen
Blacquière, E. (2015, januari 8 ). Marktaandeel zoekmachines 2014 in Nederland. Opgehaald van Edwords: http://www.edwords.nl/2015/01/08/marktaandeel-zoekmachines-2014/

Intemarketing.nl. (sd). Internet Marketing. Opgeroepen op september 18, 2016, van Intemarketing: http://www.intemarketing.nl/marketing/technieken/internet-marketing

Tadema, F. (2012, augustus 7). Wat is online marketing? Opgehaald van Fransis Tadema: http://www.fransistadema.nl/wat-is-online-marketing/

Visser, M., & Sikkenga, B. (2015). Basisboek Online Marketing. Groningen: Noordhoff Uitgevers bv.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s